623 Views

400 mentalitet

400 meter er kjent for å produsere mengder med melkesyre beskrevet som ukomfortabelt med et foregående intransitivt verb. Nå, hvordan kan en lære en utøver, som Lindsay Hammer forklarer, «å være ukomfortabel så å si hele tiden?»Hun, treneren for skolerekordene 56.81 og 46.83 for jenter og gutter respektivt, tilbyr sitt perspektiv i denne artikkelen.

November 23, 2017
Skrevet av:

admin

Middletown High School ligger omtrent 100 km nord for Manhattan. Skolen har i underkant av 2000 elever. Den tilbyr fag innenfor matematikk, teknologi, språk, musikk, samfunnsfag, fysisk aktivitet, vitenskap, marine vitenskap og diverse fag på college nivå. Idrettstilbudet på skolen er som en tradisjonell amerikansk high school med football, baseball, basketball også videre…i tillegg til friidrett. The track team er betegnelsen som brukes på det laget som har vært blant de beste friidrettslagene i New York de siste 10 årene, til og med i USA. I 2011 var laget rangert som det beste i New York og det 11. i USA. Arenaen deres, Faller Field, er 1 av 11 friidrettsarenaer i USA som innehar IAAF sertifisering. I Norge er det 4 arenaer på same liste per januar 2017. Lindsay Hammer er Track and Field Director ved skolen og da denne journalisten spør om viktige aspekter ved 400 m svarer hun «mental tøffhet er åpenbart det viktigste», en påstand hun raskt utdyper. – Når du begynner å prestere tider ned mot 46 så er det i stor grad en full sprint hele runden. Så du er nødt til å være mentalt forberedt, spesielt de siste 100 meterne, på å håndtere smerten, melkesyra og så videre. Naturlig nok er også den fysiske delen viktig. «Du trenger styrke» forklarer Hammer, men det er ikke nødvendig å ha kroppstypen til en sprinter. Hun viser til verdensrekordholderen på distansen, Wayde Van Niekerk og hans slanke fysikk. Gutten som har skolerekorden ved Middletown High School, Mel Mosely, hadde en lignende fysikk da han løp 46.83 legger hun til.

TRENINGSFILOSOFI
Hammer ser på øvelsen som en som er litt imellom i den betydning at det krever tilstrekkelige sprint kvalifikasjoner, samtidig som det er en forutsetning at utøveren innehar egenskaper for de lengre distansene. – Jeg sier det hele tida, det handler ikke om hvordan du starter, men hvordan du avslutter. Jeg vet at noen filosofier baserer seg på begynne hardt og hold på så lenge du klarer – det har aldri vært min filosofi. Ja, du er nødt til å åpne hardt, men du er nødt til å være i stand til å finne en rytme på bortre langside slik at du har et ekstra gir mot slutten. Et eksempel på dette giret er New Balance Outdoor Championship fra 2011 hvor Middletown vant 4x400m for gutter med 3:13.71* og ankeretappen, løpt av Mel Mosely, ble klokket inn til 46.22. Ved første veksling var ikke Middletown i nærheten av seier, men som Hammer forklarer «vi sparka i fra dem alle.» – Det har alltid vært min ting. Så, når jeg holder en trening gjør vi masse avsluttningsøvelser. Jeg får dem til å løpe 5 eller 600 og jeg forteller at jeg ønsker at de prestere denne spesifikke tiden. Etter målgang hviler de i kanskje 10– 15 sekunder; da vil jeg ha en 100 all-out. I forhold til treningsfilosofi, hva mener du er viktige aspekter
– Som jeg sa i stad, du er nødt til å ha mentalstyrke; du må være tøff for i de treningsøktene, som kommer til å bli forferdelige vil jeg som trener kreve at du treffer visse tider og klarer du ikke det så kommer jeg til å være helt oppe i ansiktet på deg. Tøffhet er nøkkelen. Men. Det er en tøffhet pakket inn i rettferdighet. Hammer fortsetter med å forklare at hun kommer til å bygge opp utøverne sine ved å fortelle dem hva de gjorde riktig, men samtidig gjøre dem bevisst på det de trenger å jobbe med. – I disse treningsøktene kommer jeg til å være helt oppe i ansiktet på deg, og det må en være. Du kan ikke være en snill trener når du trener 400 m, det kommer bare ikke til å fungere, Nei, du kan kanskje være litt mer snill når du trener sprint, du er selvfølgelig nødt til å være tøff med dem, men du kan være litt snillere. Når det gjelder 400 m så er det ikke noe rom for å være snill. Det er litt som en 8 siden du er nødt til å holde et så høyt tempo over så lang tid, når det er sagt, en 100 m er imponerende, men det er fortsatt bare 100 meter.

READY: Bria Oatman gjør seg klar til å løpe 400 m under New York State Qualifiers. Hun kvalifiserte seg ikke på 400 (kravet er 57.6), men senere på dagen klarte hun kravet på 200, 25.3.

Det handler om å vite jeg er sterk nok; jeg skal fullføre dette. Det å ha den selvtilliten er nøkkelen.

Og så er de ferdige. Hammer sier seg enig og det er derfor det er mer rom for å være snill når det gjelder 100 m, men på 400 m er det så absolutt ikke det; det kan ikke tas personlig. En person som ikke har gjort det er Bria Oatman, skolerekordholderen på distansen. Hun satte rekorden på 56.81 denne våren. Hun er sophmore** og dermed født i 2001. Per medio august ville dette gitt henne førsteplassen på Norgesrankingen med 50/100 sekund. Da Hammer blir spurt hva som kreves for at en 15 år gammel jente skal løpe så fort returnerer hun til en tidligere nevnt påstand: mental tøffhet. – Ærlig talt, det er mental tøffhet som gjelder, jeg vet det høres litt ‘crazy’ ut, men det er viktig å kunne akseptere det faktum at du er sliten. I fjor var hun god, hun løp tross alt 59, men hun var fortsatt redd for å løpe 800. Hammer sier at Oatman var redd for smerten, men i år har hun akseptert at hun er en 400 løper og ikke 200. Hun klarte å løpe dem og satte pers med 25.19, men, som ble understreket av treneren hennes, hun var bedre på 400 m. – Jeg fikk henne til å løpe 4×800 m, og isteden for at hun bare jogget rundt banen 2 ganger prøvde hun faktisk, og hun klarte å komme under 2:30. Er det en bra tid for en jente på 800 m? Nei. Men for henne var det bra fordi hun presset seg til det. Dette betydde at gjennom 2017 sesongen har Oatman blitt til en ny løper, en som ikke lenger er red for smerte. Dette er et faktum Hammer ler av når hun tenker på selve opphavet til fornøyelsen. – Du kommer til ha det vondt om du løper 59 eller 56 så du kan like så gjerne løpe 56! Derfor handler det om å håndtere smerten og si til seg selv det kommer til å gå bra og vite at du kommer til å restitueres og ikke tvile på deg selv. For når du er der ute og tenker herregud så vondt! Da blir det større grad av tvil, for eksempel jeg er nødt til å løpe saktere. Så det handler om å vite jeg er sterk nok; jeg skal fullføre dette. Det å ha den selvtilliten er nøkkelen. På spørsmål om hun tror denne mentale tøffheten er grunnen til at Middletown har hatt så mange gode løpere svarer hun «ja, det tror jeg», med selvtillit.

TRENINGEN
Hva slags trening gjennomfører Middletown Track and Field for å løpe de tidene de gjør? De tidligere nevnte 5 og 600 meterne er en av dem. En annen retter seg mot samme objektiv, avslutning og den går utpå å feste en strikk til ankelen for så å trene på stegbevegelsen. – Teoretisk så kan du nå være stand, når de løper rundt bana uten motstand, til å kjøre kneet ordentlig opp. Hammer forklarer at de også løper 200 og 100 metere for frekvens og 800 metere for utholdenheten. På spørsmål om hvordan hun trener akselerasjon og startfasen svarer hun at de ofte bryter opp konkurransen til en utøver i mindre deler. Deretter blir hver av dem fortært: dette er tiden jeg vil at du skal ha ved 50 m, 200 m, 300m og så videre. Hammer plasserer da kjegler i banen hvor utøveren løper, og hun eller han gjør da en offisiell start og er nødt til å nå kjeglen innenfor en gitt tid. En typisk økt kan være 5×50 m. De fokuserer altså ikke på stegene, de tekniske detaljene, men heller på målet. Det blir spesifikt. Det er et såpass teknisk løp at du er nødt til å gjøre det slik. Du kan si til løperne dine at må finne rytmen på bakre langside, men hva betyr nå egentlig det? De kommer enten til finne rytmen for godt eller for raskt. Derfor er de nødt til å vite: i den første sonen må du gjøre dette, den andre må du gjøre dette, og siste 200 m: gi meg alt du har. Men i første sone trenger de i grunn å vite hva de skal jobbe med for det er en komplisert oppgave.
– Hva om vi sier de siste 250, hvordan jobber du med det?
– Jeg gjør mange treningsøkter som vi kaller kritiske soner hvor vi bryter opp for eksempel en 500 inn i tre deler og hver av dem er kortere en den forrige. Men i den sonen så løper du alt du har. Si, den første sonen kan være 250 og når du har løpt den venter du i 15 sekunder før du begynner på neste. Den løper du i full sprint. Hammer fortsetter med å forklare at selv om sonene blir kortere og kortere så vil utøverne løpe totalt 500 meter i et tempo som er raskere enn konkurransefart, noe som er mulig på grunn av den korte pausa. Dette bidrar også til å bygge opp den tidligere nevnte mentale tøffheten. Utøveren bør da være i stand til gire opp mot slutten fordi de har løpt en 500 meter i konkurransefart. Eller raskere. – Hvis du kan komme deg gjennom 500 eller 600 meter I konkurransefart så bør en 400 meter være enkel. Det blir også en situasjon hvor du er nødt til å stole på prosessen for når løper og du ser noen løpe ifra og instinktet ditt forteller at du må følge dem, da er du nødt til å huske at de kan ha en annen strategi enn deg. Så det handler om å stole på prosessen, virkelig bli kjent med kroppen din og si: jeg kan klare dette, de kan løpe, men jeg skal ta dem igjen.

* En video av stafettgullet er tilgjengelig på hjemmesiden til New Balance Nationals: http://www.nbnationalsout.com/eprofile.php?event_id=3689&do=videos&&video_id=49410 **10. klasse

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy