706 Views

Alternativ påskeaktivitet: «Fem For Form»

April 07, 2020
Skrevet av:

Kristin Roset

«Fem For Form»er norsk friidretts utfordring til alle som liker allsidig trening. Den krever minimalt med utstyr og fasiliteter, du kan gjennomføre alle øvelsene alene og der og når det passer deg best. Ta frem joggeskoene og innsatsvilje og prøv deg på «Fem For Form» med norsk friidrett denne påsken.

Se alle øvelsene og hvordan de skal gjennomføres her.

Øvelsene er i fem kategorier

Utholdenhet
Løp eller gå utendørs på vei eller i skogen eller innendørs på tredemølle. Avhengig av alder kan du velge mellom 1 km (til og med 8 år), 2 km for 9-11 år og 5 km fra 12 år og oppover. Om det er vanskelig å måle opp en nøyaktig distanse, kan du løpe eller gå 30 minutter sammenhengende.

Frekvens
Her er det tre alternativer du kan velge mellom:
Frekvenshopp på stedet (så mange småhopp du klarer på ett minutt).
Hoppetau. Hold det gående i ett minutt og tell antall repetisjoner.
Frekvensløp i startposisjon. Stå i blokkstartposisjon og løp på stedet. Tell antall repetisjoner du klarer på ett minutt.

Lengde uten tilløp
Gjør denne øvelsen et sted det er flatt og helst ikke for hardt å lande. Du trenger et målbånd og eventuelt ei matte å lande på. Mål hvor langt du hopper, og husk å måle det bakerste merket.

Armhevinger
Ta enten armhevinger med helt strak kropp eller med knærne nedi eller en kombinasjon av disse to variantene. Tell hvor mange du klarer.

90-gradereren
Plasser deg med ryggen inntil en vegg og sett deg ned i løse lufta med 90 grader bøy i hoftene og knærne. Ta tiden på deg selv hvor lenge du klarer å sitte akkurat sånn.

Når du har gjennomført de fem øvelsene som passer deg best, går du inn og registrerer resultatene dine og laster ned diplomen din.

Det finnes to veier inn til registreringsskjemaet – via MinIdrett og NIF e-læring.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy