1083 Views

Gammel traver i ny innpakning

47 år etter at de første friidrettslekene for de yngste så dagens lys, står vi foran tittelsponsor nummer fem!

August 24, 2015
Skrevet av:

admin

Året var 1968. På Kongsberg ble Donald Duck-lekene arrangert for første gang. Med enorm entusiasme fra utøvere som var 11 og 12 år gamle. Senere fulgte Telenorlekene, NCC-lekene, PEAB-lekene, og nå altså Benditlekene. Ellers er alt ved det gamle; kretsene konkurrerer mot hverandre innenfor sosiale rammer. Faktisk kan det meget vel tenkes at i år vil besteforeldre, som var med i de første Donald Duck-lekene på Kongsberg, kunne se sine barnebarn i aksjon i Benditlekene!

 

SKAL GJØRES TIL EN FESTHELG

– Vi er svært glade for å ha fått BAMA Gruppen AS med på laget. BENDIT med frukt og grønt passer perfekt i forhold til våre ungdomsleker. Dette skal vi være med på å gjøre til en festhelg, understreker generalsekretær Kjetil Hildeskor i Norges Friidrettsforbund. I alt 750 deltagere totalt konkurrerte på de tre nevnte arenaene. Røttene ligger på Kongsberg og er 47 år gamle, men innsatsen og entusiasmen var sprudlende ung og fylt med forventning både på og rundt banene.

 

BAMA EN AKTIV MEDSPILLER

– I utgangspunktet har BAMA Gruppen AS tradisjonelt i mange år vært opptatt av kombinasjonen fysisk fostring og sunt kosthold, understreker sponsorsjef Odd-Bjørn Hjelmeset. Han kan stolt vise til hva konsernet har gitt sitt navn til:

• 56 Bendit Fotball cup

• 3 Bendit Langrennsfestivaler

• 5 Bendit Skiskytterfestivaler

• 1 Bendit Alpinfestival

• 3 Bendit Friidrettsleker

– Rundt regnet 120.000 barn er innom våre aktiviteter. Og nå altså friidrettsleker, kommer det fornøyd fra sponsorsjefen, som har solid bakgrunn i friidrett. I kombinasjon med langrenn og blant annet to NM-bronser på 3000 meter hinder, mottok Hjelmeset for tre år siden den høythengende Kammerherre Egebergs ærespris.

 

VIKTIG FOR BAMA

– Jeg synes selvsagt det er moro å være med på en ny arena, for det er viktig for BAMA på våre arrangementer å kunne fronte det sunne kosthold i samsvar med de ekstremt gode resultatene som ellers i samfunnet. Vi ønsker å bruke idretten for å synliggjøre våre produkter, sier Hjelmeset og presiserer at hans konsern ikke er ute med en løftet og advarende pekefinger. Men pekefingeren kan selvsagt brukes til å lokke med også.

– Vi skal rettlede de unge og deres foreldre, og friidretten er en flott arena å kunne vise seg frem på. Her er barn og ungdom en god mottagergruppe, slik vi ser det. Vi ønsker å bidra til å tilby en god ballast for senere i livet hvor vi ser mange slutter med idrett for så å begynne igjen på nytt. Vi ser hvor viktig det er å bevege seg og vi ser hvor få det er som beveger seg, og dette henger sammen, forklarer Hjelmeset og trekker frem BAMAs nysatsing: «FRA 5 OM DAGEN TIL EAT – MOVE – SLEEP». En nasjonal offensiv for bedre helse og øket livskvalitet gjennom mat – bevegelse og søvn! Spis og lev fornuftig – og sov godt! Er budskapet og stikkordene for denne nasjonale offensiven, som nå Norsk Friidrett nå skal bli en del av.

 

VIL TREFFE FRIIDRETTSFORELDRE

– Vi er ikke utelukkende ute etter barna, men vi vil gjerne treffe friidrettsforeldrene i visshet om at de er viktige medspillere for en fremtidig sunn livsstil, sier sponsorsjefen. I hans bok er en personlig rekord mindre viktig enn at utøveren skal være fornøyd. Bak nyskapningen Bendit-lekene står et konsern med digre, økonomiske muskler: • Rundt 2000 ansatte • En omsetning i fjor på ca. 12 milliarder kroner • En godt synlig profil i de største særforbundene, hvor også Norges Friidrettsforbund nå hører med i folden.

 

TENKER LANGSIKTIG

– BAMA går inn i et prøveprosjekt i år, hva kan strategien være? – Vi tar ett år for å prøve og se hvordan dette fungerer, men jeg vet det er mange hos oss som allerede nå vil at vi skal være med lengre. Nå skal vi først se hvor flinke vi er, men vi er vel kjente for å se langsiktig, antyder sponsorsjef Odd-Bjørn Hjelmeset.

 

60% rabatt til medlemmer

– Hittil har friidretten vært dårlig, smeller det plutselig fra Odd-Bjørn Hjelmeset. Frem med en ny plansje ledsaget av budskapet:

• •Hjelmeset gir 60 prosent rabatt til medlemmer i alle idrettslag som kjøper BAMA-frukt og grønt i dagligvarebutikken!

• Tilbudet gjelder utøvere, støtte-apparat og tilskuere! BAMA vil refundere ikke mindre de nevnte 60 prosent av utleggene ved kjøp av BAMA-varer i butikk.

• Mer om ordningen finner du på www. bama.no/idrettsfrukt.

• Spørsmål kan rettes til Ola Ebbesen – mail-adresse ola.ebbesen@bama.no med mobil-telefon nummer 90 56 91 35.

Send inn kvitteringen for idrettsfrukten, og pengene er på konto noen dager etter, lokker sponsorsjefen. Hans mantra er enkelt: «Jo mer vi refunderer – jo bedre!»

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy